Erasmushogeschool Brussel
Algemene informatie
De Erasmushogeschool Brussel is dé pluralistische hoger onderwijsinstelling van Brussel. Haar voornaamste stakeholders zijn haar verscheiden studentenpopulatie, Brussel als internationale en multiculturele stad én een open en verdraagzaam Vlaanderen.
De EhB biedt aantrekkelijk onderwijs aan, gericht op de professionele en/of artistieke praktijk, in synergie met onderzoek, kunstontwikkeling en dienstverlening ten bate van de maatschappij.
De EhB leidt studenten op tot humanistische, geëngageerde en kritische wereldburgers, die hun vak onder de knie hebben en tevens respectvol met mens en maatschappij omgaan.
"IT is een domain die meer en meer toekomst zal hebben, bijvoorbeeld van internet of things (intelligente termostaten...). We gaan meer en meer IT profielen nodig hebben. De mensen die IT motivatie hebben moeten zeker niet twijfelen en absoluut IT studeren!"
Joeri Gerrits, Opleidingshoofd Toegepaste Informatica
PARTNERS
De opleiding draagt een nauwe samenwerking met het werkveld hoog in het vaandel. Via een bedrijvenraad wordt het opleidingsprogramma jaarlijks afgetoetst bij vertegenwoordigers uit de sector, opgaves van projecten worden opgesteld in samenwerking met bedrijven en gastsprekers die met beide voeten in de praktijk staan verzorgen seminaries en workshops voor onze studenten. Concreet werkt EHB met meer dan 70 stagebedrijven en 15 intensieve partners in education die ook vakken komen geven en die projecten ondersteunen.
EHB werkt ook nauw samen met enkele grote marktspelers (Accenture, Cisco, IBM, Microsoft, Oracle, SAP, VMWare, …), die hen ondersteunen in het aanbieden van actuele studietrajecten en de mogelijkheid geven om extra certificaten uit te reiken.
"Geest van de filiere toegepaste informatica in 3 woorden: ondernemingszin, praktijkgericht, begeleiding. Ik zou ook een 4de woord willen toevoegen: werknauwsamenwerking met het werkveld."
IT opleiding
De opleiding Bachelor Toegepaste informatica bestaat uit drie studiejaren, met drie leerlijnen als rode draad:
- Applicaties: Van analyse en ontwerp tot implementatie en testen... Bij het ontwikkelen van moderne applicaties, zowel voor het web als voor mobiele toestellen, komen heel wat fases en aspecten kijken. Talen als C++, Java, .NET en C# komen aan bod. De student leert software ontwerpen met objectoriëntatie, extreme programming en UML, en databanken beheren met Oracle en MS SQL Server. Verder leert de student omgaan met moderne technologieën die specifiek gericht zijn op webontwikkeling (HTML5, PHP en ASP.NET) en zal ook de ontwikkeling van mobiele applicaties (Android of iOS) een koud kunstje worden.
- Business: Grote applicaties als Word of Firefox bevatten al snel honderdduizenden lijnen programmacode. De student zal grote projecten doordacht en stapsgewijs leren beheren in een bedrijfscontext en zal kennis maken met ERP-systemen.
- Componenten: Geen IT-omgeving zonder de computer-, netwerk- en serverinfrastructuur die ervoor zorgt dat websites razendsnel op de scherm verschijnen en de gegevens veilig beheren, ook in de cloud! Vertrekkend van de basiswerking van computersystemen, besturingssystemen en computernetwerken leert de student de moderne componenten van een ICT-infrastructuur kennen.
Na het eerste jaar kiest de student tussen drie specialisaties: Business IT, Networks & Security of Software Engineering.
"Studenten worden meestal aangeworven voor het einde van hun studies, bijzonder in SAP en Abap."
Praktisch
Vanaf het tweede jaar wordt de student zoveel mogelijk georiënteerd richting het bedrijfsleven met seminaries, gastcolleges en bedrijfsbezoeken. In het tweede semester van het derde jaar volgt hij een bedrijfsstage van 15 weken in een IT bedrijf of IT oplossing. De stage, bachelorproef of zelfs een gedeelte van de studie kan in het buitenland worden voltooid. Naast de Europese lidstaten heeft EHB ook partnerschips in landen als de Verenigde Staten, Canada, India, China, Australië en Vietnam.
Interview
Joeri Gerrits : Opleidingshoofd Toe-gepaste Informatica aan de Erasmushogeschool Brussel.
DataNewsJobs sprak met Joeri Gerrits, Opleidingshoofd Toe-gepaste Informatica aan de Erasmushogeschool Brussel.
- We horen vaak in de media dat er een tekort dreigt aan IT-profielen op de arbeidsmarkt. Zijn er dan echt te weinig studenten die voor informatica kiezen?
- "In totaal telt EHB ongeveer 5000 studenten. Minder dan 3% volgt informatica, dat is erg weinig! Maar dit jaar zijn we gestart met 150 nieuwe studenten. Dat betekent een forse stijging van 50% tegenover de laatste jaren. In totaal telt de IT-opleiding ongeveer 350 studenten. Deze stijging is te danken aan de marketingcampagne die we twee jaar geleden gestart zijn (via Facebook en Google) en aan onze acties in de middelbare scholen. Van de 150 nieuwe studenten, zijn er slechts twaalf vrouwen ... en dat is uitzonderlijk veel in vergelijking met andere landen! In het Verenigd Koninkrijk en Nederland bijvoorbeeld kiezen meer dames voor STEM-richtingen (n.v.d.r.: Science, Technology, Engineering, Mathematics). Het blijft nog moeilijk om vrouwen te overtuigen, maar ik zie langzamerhand toch een kentering aankomen."
- Is deze toename van het aantal studenten een belangrijke doelstelling voor een hogeschool?
- "Inderdaad! Ten eerste, voor financiële middelen. Ten tweede hebben we een maatschappelijke verantwoordelijkheid om meer IT'ers naar de markt te brengen omdat, zoals u zei, te veel IT-vacatures niet ingevuld worden."
- Als ik u goed begrijp, heeft het studentenaantal eveneens een impact op de financiële middelen van de Hogeschool. Zouden we dan niet meer financiering aan bedrijven vragen?
- "Dat is een mogelijkheid. Een voorbeeld daarvan: werknemers van SAP geven een aantal vakken gratis en leren zo de studenten kennen. Zij kunnen de beste studenten identificeren en aanwerven. Dat is een win-winsituatie: zij staan als eerste in de rij voor rekrutering en wij besparen financiële middelen."
- Een andere oplossing zou zijn om studenten te vergoeden en er zo meer aan te trekken ...
- "Dat klinkt goed! Maar we zijn een overheidsinstelling en dat is dus niet mogelijk ... vandaag toch nog niet."
- Wat zou de overheid dan moeten doen om meer IT-studenten aan te trekken?
- "Het probleem in Vlaanderen is dat het Ministerie van Onderwijs informatica niet heeft opgenomen in de eindtermen van het secundair onderwijs. Een middelbare school is niet verplicht om informatica op te nemen. Ik ben van mening dat de jongeren verplicht zouden moeten zijn om een stukje IT te leren zoals in Zweden en Noorwegen. In Scandinavinië kunnen kinderen van twaalf jaar al programmeren! Bij ons hebben de studenten die achttien jaar oud zijn geen flauw idee van wat IT is ... Maak IT in het middelbaar onderwijs verplicht en we zijn al een stuk verder."
- Ik heb ook gemerkt dat EHB afstandsonderwijs aanbiedt ...
- "Online education is zeer belangrijk voor ons! We bieden daarom online e-learning aan in combinatie met digitale begeleiding en een paar contactmomenten op de campus. Deze opleiding wordt gevolgd door werkstudenten. Dat zijn meestal studenten die uit de boot gevallen zijn. U moet een opleiding van drie jaar volgen om als Junior IT’er te beginnen. De studenten die opgeven na twee jaar en aangeworven worden, worden vaak als eerste ontslagen als de economie het slecht doet. Jongeren moeten het diploma behalen. Een diploma is uiterst belangrijk!"
"In Scandinavinië kunnen kinderen van twaalf jaar al programmeren! Bij ons hebben de studenten die achttien jaar oud zijn geen flauw idee van wat IT is ..."
- IT evolueert zeer snel. Heeft een IT-docent dan ook meer werk dan een ander?
- "Een IT-docent mag inderdaad nooit stilstaan. Sommige domeinen evolueren minder snel maar voor andere, meer gespecialiseerde domeinen, moet actualisatie jaarlijks gebeuren. Een voorbeeld: Cisco ontwikkelt elk jaar nieuw materiaal. Elk jaar proberen we kort op de bal te spelen en de cursussen en technologie te actualiseren. Ook onze leraren moeten didactisch en technisch getraind worden. IT-leraars zijn doorgaans jong en erg gemotiveerd om zich bij te scholen. Dat is belangrijk om een zekere dynamiek te behouden. Bovendien werven wij graag docenten aan die actief zijn in een bedrijf."
- Wat zou u jongeren aanraden die een studiekeuze moeten maken?
- "Eerst goed nadenken: iemand die voor IT kiest moet beschikken over de juiste motivatie en informatie. Hij/zij moet goed weten wat een IT-opleiding inhoudt. Te veel jongeren beginnen IT-studies omdat ze op Facebook actief willen zijn of games willen spelen. Hier leren ze hoe Facebook functioneert en hoe games opgebouwd zijn. Maar als je twijfelt, dan zou het niet verstandig zijn om niet voor IT te kiezen: werkgelegenheid op het vlak van IT is een zekerheid! Als ze de juiste informatie hebben, moeten ze absoluut voor IT kiezen!"